Je belt 112 als je spoedeisende hulp nodig hebt. Bijvoorbeeld als jezelf of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft. Of bij brand. Of als je getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld mishandeling of inbraak. In Nederland wordt het alarmnummer ruim 55.000 keer per week gebeld.
Niet bereikbaar?
In principe is 112 altijd bereikbaar voor levensbedreigende situaties. Toch kan het misschien eens gebeuren dat het nummer door een storing slecht of zelfs helemaal niet bereikbaar is. Weet jij wat je dan moet doen?
Ben je in nood en is 112 niet bereikbaar? Test eerst of het misschien aan je telefoon ligt. Is het nummer niet bereikbaar en bellen nog wel mogelijk? Dan zorgt de overheid van een vervangend noodnummer: 0343-750112.
Fysieke noodmeldpunten
Lukt bellen helemaal niet? Ga dan naar het dichtstbijzijnde politiebureau, brandweerkazerne, gemeentehuis of ziekenhuis. en doe daar je melding.
112NL app
Wist je trouwens dat 112 ook bereikbaar is via een app op je telefoon?
Dat is handig voor mensen die:
- Slechthorend of doof zijn
- Moeite hebben met praten
- Of moeite hebben met de Nederlandse of Engelse taal.
Je belt of chat dan met een hulpverlener. De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt. Medewerkers van de meldkamer starten een chatgesprek als zij merken dat het praten lastig gaat.
Meer informatie
Meer informatie over uitval 112 en de 112NL app vind je hier