Samenwerkende hulpdiensten
De aanvaring op het water bleek het uitdagende scenario van de jaarlijkse systeemtest. Externe waarnemers keken mee hoe de meldkamer, hulpdiensten, adviseurs en bestuurders samenwerkten vanaf verschillende locaties in de regio. Vanaf het eerste telefoontje naar de meldkamer tot de voorbereiding op de persconferentie door de burgemeester.
Weten wie wat doet om schade te beperken
Op deze mistige vrijdagochtend stroomde de parkeerplek bij de jachthaven van Uitdam daarom vol met auto's van diverse hulpdiensten. Ze stonden zo dicht mogelijk in de buurt van de rampplek in het scenario. Brandweer, politie, persvoorlichters en collega's van de GHOR gingen aan de slag met het ‘redden’ van de slachtoffers en het beperken van de schade. Ze werkten samen met hun collega's van Rijkswaterstaat, de kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij. Aan de andere kant van de regio, op het hoofdkantoor van de veiligheidsregio in Zaandam, kwamen adviseurs en bestuurders bij elkaar. Ze bespraken de effecten van de ramp, zoals de opvang van betrokkenen. Burgemeester Marjan van der Weele van gemeente Waterland boog zich samen met strategisch adviseurs van onder andere politie en brandweer over bestuurlijke dilemma's.
Wat kun jij doen?
Wij kijken terug op een goed verlopen oefening en een dag vol inzichten voor alle deelnemers. Benieuwd wat jij kunt doen bij een noodsituatie?
- Zorg dat je een NL-Alert kunt ontvangen. Dan weet je meteen wat er bij jou in de buurt aan de hand is, wat je moet doen en kun je anderen hierbij helpen.
Wil je je voorbereiden?
- Volg een EHBO-cursus om een ander helpen.
- Kijk op denkvooruit.nl